Български съюз на лекарските асистенти и фелдшерите

Проведе се НС на БСЛАФ

От 14 до 16 март 2025 г. в Стара Загора се проведе Национален съвет на БСЛАФ. На срещата присъстваха 24 председатели на УС на Регионалните колегии в страната.

След гласуване с мнозинство Съветът премина по предварително обявения дневен ред. Първия ден УС на БСЛАФ подробно представи пред всички присъстващи председатели на РК информация за извършената дейност до момента, за събираемостта на членския внос и отчисленията по правилата за събиране и разходване на средствата. Председателите на Контролната комисия, Комисията по професионална етика и на Националния съвет по качеството също информираха за дейността си. Обсъдена беше формата за предстоящите отчети на председателите на РК.  Участниците коментираха също и други въпроси, свързани с оперативната работа на Съюза, вкл. и с институции и лица извън организацията. Коментирани бяха още възможностите за осигуряване на офиси на РК в страната, възникнали проблеми с уведомителните писма до и от работодателите за необходимостта от издаване на удостоверение за членство в БСЛАФ и др. Взето бе решение следващият редовен НС да се проведе на 14 март 2026 г. в Габрово. След като премина по всички точки от дневния ред заседанието на НС беше закрито.

На следващия ден се проведе обучение на председателите на УС на РК за работа с регистъра на БСЛАФ и изискванията за документооборота на Съюза. УС на БСЛАФ обсъди с председателите на Комисиите по професионална етика на регионалните колегии правилата за организация на дейността им в изпълнение на функциите за проследяване на спазването на професионално-медицинските, морално-етичните и деонтологичните въпроси и правила, които са свързани с упражняването на професията. Представени и обсъдени бяха още разглеждането на жалби и издаването на актовете за установяване на нарушения по чл. 40 от ЗСОМСААМСЛАЗПФ и други оперативни въпроси.

В рамките на срещата всички 27 регистрирали се участници имаха възможност да получат служебни компютри и принтери, които да използват за нуждите на РК.

Презентациите от обучението заедно с приложенията към тях ще бъдат изпратени по имейл на председателите на УС на РК и на председателите на РЕК в страната, както и публикувани на официалната интернет страница на БСЛАФ.

С доклада на председателя на УС на БСЛАФ за дейността на ръководния орган на организацията можете да се запознаете чрез бутона по-долу.

Доклад на председателя на УС на БСЛАФ за дейността на ръководния орган на организацията

 

Уважаеми членове на Националния съвет на БСЛАФ,

Оставихме зад гърба си един вълнуващ и повратен период - учредяването на съсловната ни организация, определена със закон. През изминалата 2024 г. с Указ № 132 на Президента на РБ се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за изменение и допълнение на Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите, приет от Народно събрание на 24.04.2024 г.

Съгласно тези изменения БСЛАФ се определя като съсловна организация, считано от 01.05.2024 г. Лекарските асистенти/фелдшери вече са свободни професионалисти с  отделна и независима професионално-съсловна организация.

Основна цел на Съюза е да защитава правата и интересите на лекарските асистенти и фелдшерите и да ги представлява.

Постави се началото на нова епоха, епоха на възход за съсловието ни. Това ще остане в историята на професията ни, защото сме морални хора, отговорни за собствената си съдба, защото ние сме направили тази история, а не сме били странични наблюдатели.

Ние възродихме професията си от пепелта и това ме изпълва с гордост. Веднага след учредяването на съюза ни започна консолидация на съсловието и изграждане на регионални структури. Процесът бе тежък - предвид новата фактическа обстановка, в много региони колегите имаха нужда от разяснения и помощ в създаването на местните структури. С много усилия и воля успяхме да изградим работеща структура на организацията на национално ниво и да поставим началото на БСЛАФ като монолитна организация, която се ползва с уважение и респект в медицинската общност. Подготвителните дейности по организиране и изграждане на дейността на организацията започна веднага след публикуването на Закона. От 01.11.2024 г. започна и регистрирането на регионалните колегии във всеки окръжен град и започна активната дейност на БСЛАФ. За тази цел предприехме серия от трудни, дори понякога невъзможни преговори и диалог, от една страна с МЗ и от друга с Регионалните здравни инспекции. За съжаление в България така са поставени нещата, че за да си изпълнят задълженията, държавните служители, трябва да бъдат молени, притискани, убеждавани. Ние се справихме.

Направени бяха десетки консултации и разговори с юристи, експерти и финансисти, за да се подготвят и внесат необходимите документи за юридическата акредитация на съсловната организация, в т.ч. и регистрация по БУЛСТАТ. След консултации и съответни проучвания беше избрана банка, в която БСЛАФ откри своите банкови сметки. С упоритост, постоянство и всеотдайност, въпреки трудностите и спънките, започнахме да градим нашия съсловен проект, за да се изравним и да застанем с достойнство и равнопоставени до всички други медицински съсловия, от години имащи свои съсловни организации. Това беше свършено от хората около мен: ръководството на действащата по това време неправителствената организация – БСЛАФ до датата на признаването ни за официална и законова професионално-съсловна организация. Тези хора работеха неуморно, всеотдайно и безвъзмездно за каузата. Работехме окрилени от възможността за реванш, ръка за ръка, мотивирани от сбъдването на една мечта. Работехме ползвайки личните си контакти и средства и с много усилия постигнахме невероятни успехи, за да Ви предоставим това, което представлява БСЛАФ сега - една сериозна и респектираща професионално-съсловна организация, със солидни възможности, изпълняваща отлично своите функции.

Създадохме една стабилност за нашата професия и професионалната ни общност, но това не бива да ни успокоява, защото има още много сериозна работа, за да дойдат големите резултати и големите победи.

 

Уважаеми колеги,

Съсловието ни е с изключително историческо значение за българското общество, с ясна идентичност и авторитет.

В продължение искам да Ви информирам накратко за извършените организационни дейности от УС и ръководството на БСЛАФ. Благодарение на всеотдайната работа на колегите и на административния персонал на Съюза се създадоха, с моя изрична заповед, и се утвърдиха три официални административни регистръра, които се водят в БСЛАФ – регистърна книга на входяща поща, регистърна книга на изходящата поща и регистър на издадените заповеди от председателя на УС на БСЛАФ. Във връзка с изискването на чл. 7 от Закона за регистъра БУЛСТАТ за задължително посочване на седалище и адрес на управление на Съюза, който да отразява реалната уседналост на БСЛАФ, се предприеха, следните действия: Благодарение на упоритите преговори, водени от страна на г-жа Г. Захариева, зам.-председател на БСЛАФ, на 31.01.2025 г. се сключи договор за наем с „Главболгарстрой Интернешънал“ АД, за две офис помещения, находящи се на етаж–партер на адрес: гр. София, бул. Цар Борис III, № 136-А. Към договора за наем на помещенията се предоставят и паркоместа за нуждите на БСЛАФ. Комуналните разходи се поемат от наемодателя като БСЛАФ не дължи допълнително заплащане. Общата месечна наемна цена беше в размер на 719.87 лева като в нея е включена цената на паркоместата и поддръжката на наетите помещения. Към стойността на двете помещения е включено ползването на конферентна зала по предварителна заявка, приемна зала, охрана, почистване и свободното ползване на санитарните помещения на етажа. Двете помещения се предоставят за нуждите на БСЛАФ, като  едно от помещенията БСЛАФ е предоставил  за ползване на РК София-град и РК София-област. В периода от датата на сключване на договора за наем до 17.02.2025 г., г-жа Г. Захариева започна нови преговори с „Главболгарстрой Интернешънал“ АД, отчитайки, че БСЛАФ е новосформирана съсловна организация и разходите за наем на помещенията ще напрегнат бюджета на организацията. След успешно проведени преговори, „Главболгарстрой Интернешънал“ АД предостави на БСЛАФ целево дарение в размер на 10 000 лева без ДДС, което да се ползва за заплащане на месечния наем от БСЛАФ, за което се подписа договор за дарение на 25.02.2025 г.

В момента, в който официализирахме представителството на Съюза и в изпълнение на изискването на чл. 7 от Закона за регистър БУЛСТАТ на 06.03.2025 г., счетоводителят на БСЛАФ е вписал в Регистър БУЛСТАТ за официален адрес на Съюза и за седалище и адрес на управление на БСЛАФ: гр. София, Пощенски код 1618, бул. "Цар Борис III" №136A.

 

Уважаеми колеги,

Използвам момента да Ви дам насоки по организирането на наемане на офиси на РК. Всички съсловни организации трябва да имат офиси на регионално ниво. Препоръчвам на председателите на РК, които не са предприели действия по осигуряване на офиси да започнете срещи с местната власт и местния бизнес за осигуряване на помещения, в които да осъществяват дейността си. След организирането на офисите, председателите на РК да издадат заповед за организация на работното време на съответната РК, за да могат членовете да се обръщат към Вас на място, както и да се осъществяват там контакти с представители на работодателите или при необходимост и с местната власт. Необходимо е да се организира правилното водене и съхраняване на място на документацията на РК. Да създадете със заповед воденето на деловодството на РК - изходяща и входяща поща, заповедни книги, протоколна книги за решенията на Управителния съвет.

Напомням Ви, че работим с лични данни и е необходимо да организираме правилното им съхранение на регионално ниво - ограничен достъп и сигурност.

Ръководство на БСЛАФ изразява готовността си да Ви подпомогне в контактите с местната власт при необходимост. Тези контакти на местно ниво са от изключителна важност за Съюза като цялост и в бъдеще ще дадат своите плодове при необходима за Вас подкрепа.

Уважаеми колеги,

Законът за съсловните организации и Уставът на БСЛАФ Ви поставят на изключително специално място и на висока ръководна позиция. Използвайте дадените Ви правомощия на местно ниво за създаване на контакти и работа за повишаване и диференциране на възнагражденията на членовете си, като при необходимост отново Ви уверявам, че ръководство на БСЛАФ ще подпомогне за контактите с местната власт.

Горният въпрос беше обсъден на срещата с НСОРБ, на която бяхме уверени, че ще ни съдействат  с контакти, за да проведем допълнителни разговори с кметовете по места.

Възложено беше изработването на официалния сайт на БСЛАФ на фирма, която ни предостави най-ниската оферта, както и беше единствената, която се ангажира да започне работа по създаване на сайта, преди да се впише БСЛАФ в регистър БУЛСТАТ, съответно преди да разполагаме с оперативни средства с които да заплатим услугата. Разходът беше одобрен от УС на БСЛАФ.

Към момента сайтът работи и е на много високо технологично ниво, разработването му продължава. Предстои в сайта да се създаде специална подстраница, на която да се води регистър на даренията към БСЛАФ, както и към Регионалните колегии. На тази страница ще се публикуват и благодарствените писма за оказаната ни подкрепа. Предстоят да се публикуват автобиографии на всички членове на ръководството на БСЛАФ. Съобразявайки се с необходимостта от юридическа подкрепа към РК поетапно ще се публикуват единни бланки, които да се използват от всички РК на БСЛАФ.

По отношение на техническото подсигуряване на работата на БСЛАФ и на РК и осъзнавайки, че това е значителен разход, ръководството на БСЛАФ събра оферти за доставка на компютърна техника. Решението за избор на доставчик се взе от УС на БСЛАФ на база предоставените оферти. За доставчик на компютърната техника беше избрана фирма, дала не само най-ниската офертна цена, но и допълнителна отстъпка за 6 монитора в размер на 720 лв. В стойността на офертата беше включена и услуга по инсталация и конфигурация на софтуера на техниката, офертата беше с най-дълъг срок на валидност, онлайн съпорт при проблеми и не на последно място с най-дълъг гаранционен срок.

БСЛАФ е сключил договор за цялостно счетоводно и данъчно обслужване със счетоводна фирма. Повечето от Вас за запознати, че счетоводителя на БСЛАФ към момента оказва пълен съпорт и на РК. Запознати сте, че БСЛАФ ползва услугите на ПР експерт с богат над 25-годишен опит в областта на връзките с обществеността. Неговата работа е от изключително значение за Съюза. От 01.03.25 г. сключихме договор и за комплексно юридическо обслужване с юрист с над 25-годишен юридически опит, голяма част от него и в подпомагане на работата на представителите на работниците и служителите и участие в разработването и общественото обсъждане на множество законопроекти.

На следващо място трябва да отбележа, че бе осъществено и изграждането на собствена мрежа от модерни и надеждни служебни имейли.

Успоредно с изграждане на структурата на организацията и нейното техническо обезпечаване ръководството на БСЛАФ започна работа и по:

  1. Участие в работни групи, сформирани от Министерство на здравеопазването и от министъра на здравеопазването, по повод развитие на програма, финансирана от ЕС, за „Развитие на амбулаториите за здравни грижи във извънболнична помощ”, осигуряващи медицинска помощ в малките населени места и в отдалечените райони. Проведена бе една среща.
  2. Създадени са партньорски отношения и договорено стратегическо споразумение между БСЛАФ, БАПЗГ и БАПФ за сътрудничество при защита на общи интереси пред държавни институции, работодатели, учебни заведения или други структури.
  3. Участвахме в срещи с министъра на здравеопазването, на които поставихме въпроса за проблема с УИН и исканията ни за промени в изпълнение на нормата на §22 от Закона за съсловните организации, а именно: „подзаконовите нормативни актове по прилагането на този закон се привеждат в съответствие с изискванията му в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон“. На срещата за пореден път ние настоятелно поставихме въпроса за належащата интеграция на нашия регистър в НЗИС и активирането на УИН през системата на Информационно обслужване. От тяхна страна получихме уверение, че се работи по интеграцията и в най-кратък срок тя ще бъде факт, с което нашите УИН-ове ще бъдат активни и видими в електронната информационна система. Благодарение на тази среща в спешен порядък бе  оказано необходимото съдействие и в резултат вече имаме активни УИН-ове.
  4. Предложените от нас всеобхватни и съществени за всички нас промени са в редица законови и подзаконови нормативни актове – в Закона за здравното осигуряване, Наредба № 1 от 8.02.2011 г. за професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински асистенти, зъботехниците и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно, Наредба № 3 от 27.04.2000 г. за здравните кабинети в детските заведения и училищата, Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите „Медицинска сестра“, „Акушерка“, и „Лекарски асистент“ за образователно-квалификационна степен „Бакалавър“, Наредба № 2 от 21.04.2011 г. за здравните изисквания към гробищни паркове (гробища) и погребването и пренасянето на покойници, Наредба № 4 от 4.03.2009 г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти, Наредба № 14 от 15.04.2004 г. за медицинските критерии и реда на установяване на смърт. Както и промени в Националната класификация на професиите и длъжностите. Непосредствено след срещата предложенията депозирахме за разглеждане с официално писмо в МЗ, от което очакваме изпълнение на поетите за това от тяхна страна ангажименти.
  5. На втората среща при министъра на здравеопазването, съвместно с партньорите ни - БАПЗГ и Българска асоциация на помощник-фармацевтите, поставихме и обсъдихме въпросите, свързани с подобряване на комуникацията на Министерство на здравеопазването със съсловните организации. На последната среща министърът на здравеопазването изказа категоричната си подкрепа за нашите общи искания.
  6. Проведохме среща с Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ). На срещата се обсъдиха конкретни възможности за взаимодействие между НСОРБ, местните власти и Българския съюз на лекарските асистенти и фелдшерите с цел подобряване на здравните и медицински услуги и укрепване на здравната система на местно ниво. Сериозен акцент на срещата беше обсъждането на въпроса за подобряване на условията за работа за ЛА/Ф и подобряване на заплащането им в сферата на ДУЗ (детско и училищно здравеопазване). Беше изявено разбиране и желание за диалог и съвместно решаване на проблемите.
  7. Проведохме ползотворна среща с ръководството на Български лекарски съюз, на която те изразиха добра воля за сътрудничество с БСЛАФ;
  8. Ръководството на БСЛАФ присъства като равностоен партньор на всяко заседание на Комисия по здравеопазване към Народното събрание.
  9. Ръководството на БСЛАФ участва в множество работни групи към Комисия по здравеопазване към Народното събрание, в т.ч. по покана на Председателя на комисията и по гледане на проект на бюджет НЗОК 2025 г. На срещата Главния секретар на БСЛАФ изказа становището на БСЛАФ по отношение принципно диференциране на заплатите на ЛА/Ф и разработване на нови длъжностни характеристики, не по професионално направление, а по придобита професионална квалификация.
  10. Ръководството на БСЛАФ проведе множество срещи с представители на различни политически партии и сдружения, които изразиха подкрепата си към нас и проявиха разбиране към поставените от БСЛАФ наболели въпроси.
  11. По инициатива на ректора на МУ-Плевен проф. д-р Добромир Димитров в качеството му на председател на Сдружението на медицинските университети в България, на 10 март 2025 г. в МУ-Плевен се проведе първата среща между представители на БАПЗГ, БАПФ, БСЛАФ и на ръководствата и факултетите по обществено здраве във висши учебни заведения в страната, както и на академичния състав на катедрите, които обучават студенти в направление „Здравни грижи“. В резултат на срещата се реши да се разработи единна Стратегия за развитие на професиите в направление „Здравни грижи“. Друг ангажимент на работната група е да се обединят усилията на заинтересованите страни в реализиране на общонационална информационна кампания, подкрепена от МЗ и МОН, която да популяризира смисъла, значението и авторитета на професиите от направление „Здравни грижи“, така че да повиши интереса на младите хора към обучението в тези професии.

Показахме на медицинската общност и на широката общественост, че съсловието ни се състои от стойностни личности и достойни хора, и това сте Вие, лидерите на съсловието ни по региони. Убеден съм, че с вече функциониращата ни съсловна организация ще се повишат, мотивацията и качеството на предлаганите от нас медицинска помощ и здравна услуга, както и ще се осигури необходимото представителство в защита на законните ни права и интереси, а това всъщност е в полза за цялото общество.

 

Уважаеми колеги,

Използвам момента да благодаря на всички Вас, които ни оказахте и продължавате да оказвате подкрепа за осъществяване на каузата: Благоденстваща професия „Лекарски асистент” и проспериращ Български съюз на лекарските асистенти и фелдшерите.

 

Уважаеми колеги,

Осъзнавайки факта, че не е в правомощията на НС да разглежда или прави финансов отчет на организацията, все пак с оглед осигуряване на публичност и прозрачност, ние ще го направим като за целта давам думата на счетоводителя на БСЛАФ, която ще докладва финансовия отчет на Съюза. Отчетът ще бъде качен на сайта на БСЛАФ до края на месец март и ще бъде достъпен за всеки.

 

            С уважение,

            Александър Александров,

           Председател

           на УС на БСЛАФ

Zdrave.net: Продължителността на обучението на професионалистите по здравни грижи няма да се намалява

Работна група ще предложи промени в обучението и работата им

На този етап няма да се намалява продължителността на обучението на медицинските сестри и акушерките – идея, срещу която се обявиха всички заинтересовани съсловни организации. Причината е, че ресорните министри не са подкрепили предложението за 3+2 години бакалавърско обучение на медицинските сестри.

Това стана ясно от думите на председателя на Сдружението на медицинските университети в България проф. Добромир Димитров, ректор на МУ – Плевен, по време на организирана от него среща по проблемите на професионалистите по здравни грижи.

Проф. Димитров предложи да се работи в посока на актуализиране на Единните държавни изисквания и осъвременяване на учебните планове на специалностите от направление „Здравни грижи“. В допълнение проф. Добромир Димитров подчерта, че не се прави достатъчно за въвеждане на високи технологии в обучението на здравните специалисти, както е при лекарите – няма обучение чрез виртуална и добавена реалност, както и достатъчно симулационно обучение преди влизане в клиничната практика.

Две са големите групи проблеми, свързани с професионалистите по здравни грижи у нас. Първата обединява проблемите в обучението им, а втората – проблемите, свързани със задържането им в България. Около това заключение се обединиха участниците в срещата.

В нея участие взеха представители на всички заинтересовани професионално-съсловни организации: Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ), Българската асоциация на помощник-фармацевтите (БАПФ), Българския съюз на лекарските асистенти и фелдшери (БСЛАФ). От страна на медицинските университети в срещата участваха членове на ръководствата и на факултетите по обществено здраве, както и членове на академичния състав на катедрите, които обучават студенти в направление „Здравни грижи“, информират от МУ – Плевен.

Участниците решиха в едномесечен срок да се сформира работна група, включваща представители от всяка от присъстващите съсловни организации, както и от Българския лекарски съюз, по един представител от всяка специалност в направление „Здравни грижи“ на висшите училища, както и от университетските и общинските болници като работодатели. В двумесечен срок работната група ще излезе с предложения пред ресорните министерства за промени както по отношение на университетското обучение на здравните професионалисти, така и към работодателите в системата на здравеопазването.

На срещата бе решено още да се изработи единна Стратегия за развитие на направление „Здравни грижи“, а в комуникационно отношение – да се обединят усилията в общонационална информационна кампания, която да повиши интереса на младите хора към професиите на професионалистите по здравни грижи.

Уважение от страна на обществото и колегите, възможности за професионално и академично израстване, дефиниране на ясна програма за формиране на стартова заплата и поетапно увеличаване на възнагражденията, поддържане на високо качество на обучението, уеднаквяване на критериите за прием на студенти в специалностите от направление „Здравни грижи“ във висшите училища, които ги предлагат. Това са ключовите фактори за удовлетворение на професионалистите по здравни грижи, обобщи по време на срещата председателката на БАПЗГ Милка Василева.

Председателката на БАПФ Лиляна Петрова пък представи няколко проблема, свързани с мотивацията и реализацията на помощник-фармацевтите в България, както и необходимостта от синхронизация на българското законодателство с европейските практики и международни стандарти.

Александър Александров, председател на БСЛАФ, от своя страна представи възможностите, които предоставя професията „Лекарски асистент“. Тези медицински специалисти диагностицират, лекуват общи заболявания и могат да изписват лекарства. Припомнено беше, че и в момента голяма част от работещите в спешната помощ са лекарски асистенти и фелдшери. Според БСЛАФ с по-активното интегриране на лекарските асистенти в системата на здравеопазването голяма част от проблемите с кадровата криза в извънболничната помощ могат да бъдат разрешени краткосрочно в рамките на няколко години. В тази връзка се обърна внимание на неотложната необходимост от увеличаване на броя на студентите по тази специалност, особено в Северна България. Представителите на БСЛАФ предложиха професията лекарски асистент също да стане защитена.

Публикацията в Zdrave.net можете да прочетете чрез бутона по-долу.

БТА: Медицински университет – Плевен: Първа съвместна работна среща на съсловните организации и медицинските университети за решаване на проблемите с приема и образованието на професионалистите по здравни грижи

Ректорът на МУ-Плевен проф. д-р Добромир Димитров, в качеството си на председател на Сдружението на медицинските университети в България, инициира на 10 март 2025 г. първата среща-дискусия за обсъждане на проблемите в приема и обучението на студенти по специалностите в направление „Здравни грижи“. Акцентира се и върху необходимостта от повишаване на престижа и привлекателността на професиите „Медицинска сестра“, „Акушерка“, „Помощник-фармацевт“, „Лекарски асистент“ и др. На срещата присъстваха членове на управителните съвети на Българската Асоциация на професионалистите по здравни грижи, на Българската Асоциация на помощник-фармацевтите и на Българския Съюз на лекарските асистенти и фелдшерите – Милка Василева, председател на БАПЗГ, Лиляна Петрова, председател на БАПФ, Александър Александров, председател на БСЛАФ, както и председателят на регионалната колегия на БАПЗГ Надя Димитрова и други. От страна на медицинските университети в срещата присъстваха или взеха участие онлайн членове на ръководствата и на факултетите по обществено здраве, както и членове на академичния състав на катедрите, които обучават студенти в направление „Здравни грижи“ – проф. Тодорка Костадинова, директор дирекция „Акредитация, качество и проектна дейност“, проф. Теодора Димитрова и проф. Силвия Борисова, декан и зам.-декан на Факултет „Обществено здраве“ при МУ-Варна, проф. Соня Тончева, зам. директор на Филиал Шумен към МУ-Варна, проф. Мариела Камбурова и проф. Макрета Драганова, зам.-декани на Факултет „Обществено здраве“ при МУ-Плевен, проф. Александрина Воденичарова, декан на Факултет „Обществено здраве“ при МУ-София, доц. д-р Станислава Харизанова, зам.-декан по учебната дейност на Факултет „Обществено здраве“ и доц. Мария Божкова, директор на Медицински колеж при МУ-Пловдив.

Целта на срещата беше да се обсъдят всички проблеми, свързани с обучението, академичното развитие и професионалната реализация на професионалистите по здравни грижи, за да се обединят усилията на заинтересованите страни за намиране на работещи решения и повишаване на интереса на младите хора към тези специалности.

Пред участниците в срещата ректорът на МУ-Плевен проф. Добромир Димитров изложи хронологията на събитията, довела до ескалиране на напрежението в професионалната гилдия на здравните специалисти. Той ги увери, че на този етап няма да се намалява продължителността на обучението, тъй като ресорните министри не са подкрепили предложението за 3+2 години бакалавърско обучение на медицинските сестри. Той предложи да се работи в посока на актуализиране на Единните държавни изисквания и осъвременяване на учебните планове на специалностите от направление „Здравни грижи“. В допълнение проф. Добромир Димитров подчерта, че не се прави достатъчно за въвеждане на високи технологии в обучението на здравните специалисти, както е при лекарите – няма обучение чрез виртуална и добавена реалност, както и достатъчно симулационно обучение преди влизане в клиничната практика.

Милка Василева, председател на БАПЗГ, обобщи ключовите фактори за удовлетворение на професионалистите по здравни грижи: уважение от страна на обществото и колегите, възможности за професионално и академично израстване, дефиниране на ясна програма за формиране на стартова заплата и поетапно увеличаване на възнагражденията, поддържане на високо качество на обучението, уеднаквяване на критериите за прием на студенти в специалностите от направление „Здравни грижи“ във висшите училища, които ги предлагат.

Лиляна Петрова, председател на БАПФ, представи няколко проблема, свързани с мотивацията и реализацията на помощник-фармацевтите в България, както и необходимостта от синхронизация на българското законодателство с европейските практики и международни стандарти.

Александър Александров, председател на БСЛАФ, от своя страна представи възможностите, които предоставя професията „Лекарски асистент“. Тези медицински специалисти диагностицират, лекуват общи заболявания и могат да изписват лекарства. Припомнено беше, че и в момента голяма част от работещите в спешната помощ са лекарски асистенти и фелдшери. Според БСЛАФ с по-активното интегриране на лекарските асистенти в системата на здравеопазването голяма част от проблемите с кадровата криза в извънболничната помощ могат да бъдат разрешени краткосрочно в рамките на няколко години. В тази връзка се обърна внимание на неотложната необходимост от увеличаване на броя на студентите по тази специалност, особено в Северна България. Представителите на БСЛАФ предложиха професията лекарски асистент също да стане защитена.

Участниците в срещата се обединиха около заключението, че съществуват две големи групи проблеми – първата група обединява проблемите в обучението, а втората – проблемите, свързани със задържането на здравните специалисти от работодателите в България. Те решиха в едномесечен срок да се сформира работна група, включваща представители от всяка от присъстващите съсловни организации, както и от Българския лекарски съюз, по един представител от всяка специалност в направление „Здравни грижи“ на висшите училища, както и от университетските и общинските болници като работодатели. В двумесечен срок работната група да излезе с предложения пред ресорните министерства за промени както по отношение на университетското обучение на здравните професионалисти, така и към работодателите в системата на здравеопазването. Да се изработи единна Стратегия за развитие на направление „Здравни грижи“. В комуникационно отношение да се обединят усилията в общонационална информационна кампания, която да повиши интереса на младите хора към професиите на професионалистите по здравни грижи.

Прессъобщението на МУ-Плевен можете да прочетете на сайта на БТА (Официални актове и съобщения) чрез бутона по-долу.

БСЛАФ ще участва в изготвянето на Стратегия за развитие на професиите в направление „Здравни грижи“

По инициатива на ректора на МУ-Плевен проф. д-р Добромир Димитров, в качеството му на председател на Сдружението на медицинските университети в България, на 10 март 2025 г. в МУ-Плевен се проведе първата среща между представители на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ), Българската асоциация на помощник-фармацевтите (БАПФ), Българския съюз на лекарските асистенти и фелдшерите (БСЛАФ) и на ръководствата и факултетите по обществено здраве във висши учебни заведения в страната, както и на академичния състав на катедрите, които обучават студенти в направление „Здравни грижи“.

Целта на срещата беше да се обсъдят всички актуални въпроси, свързани с приема, обучението, академичното развитие и професионалната реализация на студентите по направление „Здравни грижи“, за да се обединят усилията на всички заинтересованите страни в намиране на работещи решения в интерес на професиите. Акцентирано беше и върху необходимостта от повишаване на авторитета и привлекателността сред младите хора на професиите „Лекарски асистент“, „Медицинска сестра“, „Акушерка“, „Помощник-фармацевт“ и др.

Пред участниците ректорът на МУ-Плевен проф. Добромир Димитров изложи хронологията на събитията, довела до ескалиране на напрежение в професионалните гилдии на здравните специалисти. Той ги увери, че на този етап няма да се намалява продължителността на обучението, тъй като ресорните министри не са подкрепили предложението за 3+2 години обучение на медицинските сестри. Проф. Димитров предложи да се работи в посока на актуализиране на Единните държавни изисквания и осъвременяване на учебните планове на специалностите от направление „Здравни грижи“. В допълнение той подчерта, че не се прави достатъчно за въвеждане на високи технологии в обучението на здравните специалисти, така както е при лекарите – няма обучение чрез виртуална и добавена реалност и достатъчно симулационно обучение преди влизане в клиничната практика.

БСЛАФ от своя страна представи възможностите, които предоставя професията „Лекарски асистент“. Тези медицински специалисти са втори по йерархия след лекарите, те диагностицират, лекуват общи заболявания и могат да изписват лекарства. Припомнено беше, че и в момента голяма част от работещите в спешната помощ са лекарски асистенти и фелдшери. Според БСЛАФ с по-активното интегриране на лекарските асистенти в системата на здравеопазването голяма част от проблемите с кадровата криза в извънболничната помощ могат да бъдат разрешени краткосрочно в рамките на няколко години. В тази връзка се обърна внимание за неотложната необходимост от увеличаване на броя на студентите по тази специалност, особено в Северна България. Представителите на БСЛАФ предложиха професията лекарски асистент да стане защитена.

БАПЗГ обобщи ключовите фактори за удовлетворение на професионалистите по здравни грижи: уважение от страна на обществото и колегите, възможности за професионално и академично израстване, дефиниране на ясна програма за формиране на стартова заплата и поетапно увеличаване на възнагражденията, поддържане на високо качество на обучението, уеднаквяване на критериите за прием на студенти в специалностите от направление „Здравни грижи“ във висшите училища, които ги предлагат.

Няколко проблема, свързани с мотивацията и реализацията на помощник-фармацевтите в България, както и необходимостта от синхронизация на българското законодателство с европейските практики и международни стандарти, представи от своя страна БАПФ.

Всички на срещата се обединиха, че съществуват две големи групи чувствителни проблеми, по които заедно могат да работят за тяхното разрешаване. Първата група са проблемите в обучението, а втората – реализацията на професиите в практиката и задържането на здравните специалисти в България.

Решено беше до месец да се сформира работна група, включваща представители на БАПЗГ, БАПФ, БСЛАФ и Българския лекарски съюз, представители от всяка специалност в направление „Здравни грижи“ на висшите училища, като и на лечебните заведения в качеството им на работодатели. Целта е да разработи единна Стратегия за развитие на професиите в направление „Здравни грижи“. Очаква се в средата на годината работната група да внесе в Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката предложения за промени по отношение на университетското обучение на здравните професионалисти и тяхната реализация в системата на здравеопазването. Друг ангажимент на работната група е да се обединят усилията на заинтересованите страни в  реализиране на общонационална информационна кампания, която да популяризира смисъла, значението и авторитета на професиите от направление „Здравни грижи“, така че да повиши интересът на младите хора към обучението в тези направления.

Честит 8 март!

Честит празник, мили дами!

Бъдете здрави и обичани !

Лицата Ви все да са огрени с усмивки!

Радвайте се на внимание и уважение!

Нека късметът в добрини все Ви спохожда!

 

С уважение,

Александър Александров

Председател на УС на БСЛАФ

 

 

БСЛАФ - новини

Съобщение

Уважаеми колеги,

Екипът за техническа поддръжка на НЗИС ни уведоми, че:
Регистърът на БСЛАФ вече е въведен в НЗИС и трябва да можете успешно да се регистрирате в мобилното приложение за издаване на рецепти еRx.
При възникнали въпроси можете да ни пишете по всяко време на имейл: hivanov@bslaf.bg или да се обадите на телефон 0899186120.
С уважение,
лек. ас. Христо Иванов,
Главен секретар на БСЛАФ

 

 

Съобщение за прекъснати права на членове на БСЛАФ

Към 10.02.2025г.  с прекъснати права към БСЛАФ и заличени от регистъра поради неплащане на дължимият членски внос са:

1070000078      Маргарита Нейкова Цанова
1070000079      Пена    Димитрова Василева
1070000081      Татяна  Василева Динкова
1070000024      Диана   Цвяткова Боева
1070000025      Христинка Христова Петрова
1070000035      Милчо Иванов Младенов
1070000039      Тюркян  Кемилова Лекова
1070000040      Петър Георгиев Новоселски
1070000027      Марин Киров Маринов
1070000029      Витан  Димитров Витанов

На посочените  е изпратено уведомително писмо чрез куриер.

Лекарските асистенти и фелдшерите упражняват медицинската професия при условията на Глава втора от Закона за съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, на лекарските асистенти, на зъботехниците и на помощник-фармацевтите (ЗСОМСААМСЛАЗПФ) - по силата на чл. 183, ал. 4 от Закона за здравето. По смисъла
на чл. 2, ал. 1, т. 1а от ЗСОМСААМСЛАЗПФ, от 01.05.2024 г., единствената съсловна организация на лекарските асистенти и фелдшерите, е Българският съюз на лекарските
асистенти и фелдшерите (БСЛАФ). Съгласно чл. 6, ал. 2а и ал. 2б от същия закон, професията „лекарски асистент“/„фелдшер“ се упражнява само и единствено от наши колеги, вписани в регистъра на съсловната организация.

Извънредно общо събрание на РК на БСЛАФ – Пловдив на 12.03.2025 г.

Уважаеми колеги,

на основание чл.24, ал.4 във връзка с ал.1 и ал.5 и ал.6 от Устава на БСЛАФ свиквам
Извънредно общо събрание на Регионалната колегия на лекарските асистенти и фелдшерите
Пловдив, което ще се проведе на 12.03.2025 г. От 14.30 часа в гр.Пловдив, бул.Руски 86, ет.3.

При следния дневен ред :

1.Избор на Председател на Управителния съвет на Регионалата колегия на БСЛАФ.
2.Избор на Председател на Комисия по професионална етика.
3.Отчет за приходите и разходите на Регионалната колегия.
4. Други

Съгласно чл.24, ал.6 от устава, събранието следва да се проведе на делегатски принцип – 1
представител на трима членове, като съобразно цитирания текст, делегати следва да се избраните
за предходното общо събрание или упълномощени лица.
При липса на такъв в обявения, по – горе час, събранието ще се проведе от 15 часа на същата дата
и час и при наличие на поне половината от делегатите.
Възможно е дистанционно участие при гарантирана телефонна или интернет връзка.
Очакваме активност!
При необходимост можете да се обръшате с въпроси и предложения към м.ф.Георги Батакчиев –
зам.председател на УС и/или м.ф. Севда Чаушева – секретар на УС.